Junailu Suomessa vaikeutuu, hidastuu ja kallistuu

Junailu Suomessa vaikeutuu, hidastuu ja kallistuu

Helsinki_city_girlMasentavien Suomi-uutisten putki jatkuu. Tämänpäiväisellä uutisella on — sen lisäksi, että se myös yleisellä tasolla on sekä surullinen että raivostuttava — suoraa vaikutusta jopa minun elämääni. Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR nimittäin sopivat vähentävänsä junavuoroja oikein rutkasti. Lakkautuslistalla on monen muun vuoron joukossa Varkauden ja Joensuun välinen matkustajaliikenne kokonaan. Käytännössä matkustus vaikkapa Tampereen ja Joensuun välillä on 27.3.2016 alkaen nykyistä vaikeampaa, hitaampaa ja kalliimpaa. Ja juuri tällä välillä minunkin on säännöllisesti päästävä kulkemaan.

Havainnollistan tulevaa muutosta käytännön esimerkillä. Ensi kevään aikatauluja ja hintoja ei ole vielä saatavilla, joten käytän tämän syksyn tietoja. Ne voivat poiketa myöhemmin toteutuvista aikatauluista ja hinnoista, ja jokaisen yksittäisen matkan hinta riippuu monesta eri tekijästä, kuten työ- ja loma-ajoista, ajoittaisista matkatarjouksista ja sen sellaisista. Esimerkki on siis vain suuntaa antava. Mutta oletetaan syyslomamatka (eli lokakuun 2015 syyslomaviikko), johon sisältyy kaksi edestakaista kulkua Tampereen ja Joensuun välillä ja jolla kulkee sekä aikuisia että lapsia. Tämä matka tapahtuu oikeastikin ja junaliput sitä varten olen jo hankkinut, mutta mitä matka maksaisi ja kauanko se eri reiteillä ja kulkumuodoilla kestäisi, jos varaisin matkat nyt, tänä iltana?

Junalla Pieksämäen kautta

Ensimmäinen edestakainen matka Tampere–Joensuu–Tampere lähtisi Tampereelta klo 9.00 ja päättyisi takaisin Tampereelle klo 20.47 eli kestäisi 11.47 tuntia. Toinen edestakainen matka (eri päivänä) alkaisi 12.05 ja päättyisi 22.53 eli kestäisi 10.54 tuntia. Hintaa lipuille tulisi yhteensä 309,10 €. Tämä vaihtoehto on nykypalvelutasolla helpoin, nopein ja edullisin, ja tätä käyttäisin mielelläni jatkossakin.

Junalla Riihimäen ja Lahden kautta

Jos Pieksämäeltä ei pääse enää junalla Joensuuhun, on kuljettava etelän kautta ja vaihdettava junaa sekä Riihimäellä että Lahdessa. Tällöin ensimmäinen Tampere–Joensuu–Tampere-matka alkaisi klo 9.07 ja päättyisi 20.52 eli kestäisi 11.45 tuntia. Toinen matka alkaisi 12.07 ja päättyisi 00.40 eli kestäisi 12.33 tuntia (tällä paluumatkalla vaihto olisi kuitenkin Tikkurilassa, koska Lahden ja Riihimäen kautta ei enää iltajunalla pääsisi). Liput maksaisivat yhteensä 449,50 €.

Junalla Tikkurilan kautta

Lakkautettavien vuorojen listalla on kuitenkin myös puolet Riihimäen ja Lahden välisistä junavuoroista. Vielä ei ole tiedossa, mitkä vuorot lopetetaan ja mikä vaikutus tällä on Tampere–Joensuu-vaihtoyhteyksiin. Ollaan kuitenkin pessimistejä ja ajatellaan, että jatkossa kaikki junanvaihdot pitää tehdä Tikkurilassa. Tällöin ensimmäinen Tampere–Joensuu–Tampere-matka alkaisi 9.00 ja päättyisi 21.38 eli kestäisi 12.38 tuntia. Toinen matka alkaisi 11.07 ja päättyisi 00.40 eli kestäisi 13.33 tuntia. Liput maksaisivat yhteensä 510,10 €.

Junalla Helsinki-Vantaalle ja lentäen Helsinki-Vantaalta Joensuuhun

Junan lisäksi kulkee toki muitakin kulkuneuvoja. Joensuusta on lentovuoroja Helsinki-Vantaalle, joten mitäpä jos lentäisi osan matkaa? Tällöin aiempi Tampere–Joensuu–Tampere-matka pitäisi aloittaa 4.37, ja takaisin oltaisiin 14.52, eli matka kestäisi 10.15 tuntia. Toinen matka alkaisi 7.32 ja päättyisi 20.52, yhteensä 13.20 tuntia. Suunnilleen yhtä pitkä matka-aika kuin junalla, mutta huomattavasti aikaisemmin (tämä oli sopivuudeltaan ja hinnaltaan järkevin aikatauluyhdistelmä). Liput maksaisivat yhteensä 580,60 €, mutta tämä ei sisällä matkaa Joensuun lentoasemalta keskustaan.

Lentäen Tampereelta Helsinki-Vantaan kautta Joensuuhun

Voihan koko matkankin lentää. Tällöin ensimmäisen matkan sopivin lähtöaika olisi 6.15 ja paluuaika 14.15, eli matkaan kuluisi 8.00 tuntia. Toisen matkan sopivin lähtöaika olisi 14.35 ja paluuaika 00.15, eli matka-aika kokonaisuudessaan 9.40 tuntia. Hinta onkin sitten huomattavasti hulppeampi, 1 269,35 €, eikä tämä sisällä matkoja keskustasta lentoasemalle kummassakaan päässä.

Junalla Jyväskylään tai Varkauteen ja bussilla Jyväskylästä tai Varkaudesta Joensuuhun

Tällä hetkellä Jyväskylän tai Varkauden ja Joensuun välillä kulkee neljä bussivuoroa arkisin ja kolme sunnuntaisin, mutta vain sunnuntaisin on mahdollista tehdä edestakainen matka koko välillä. Riippumatta siitä, vaihtaako Jyväskylässä vai Varkaudessa, Tampereelta pitäisi lähteä 9.05 ja paluu illalla olisi 22.59. Matka kestäisi 13.54 tuntia. Mutta koska matkaan pitäisi päästä myös arkena, on tämä vaihtoehto käyttökelvoton. Tule apuun, OnniBus!

Henkilöautolla

Niin, minulla ei ole autoa, en sellaista aio hankkia enkä totisesti pidä autolla ajamisesta! Mutta jos joukkoliikenne ei tällä välillä enää toimi, niin pakkohan silloin on autoon turvautua. Oman auton sijaan voi hankkia vuokra-auton, ja satunnaisessa käytössä vuokra-auto on varmasti edullisempi kuin jatkuva oman auton ylläpito. 24rentin lähin Toyota Yaris 5D 1.3 sijaitsee parin korttelin päässä kotoamme, ja auton saisi vuorokaudeksi 1 000 kilometrin ajolla vuokralle 111,00 eurolla. Todellisia ajokilometrejä tulisi noin 800, mutta se on siinä ja siinä, joten parempi pelata varman päälle, ettei tule ylitysmaksuja. Toyotan omien tietojen mukaan Yariin keskikulutus on 5,0 l/100 km, ja tämän päivän 95E10-keskihinta on 1,439 €/l. Polttoaineen hinta yhdellä edestakaisella Tampere–Joensuu–Tampere-matkalla olisi tällöin noin 56 euroa. Vuokran kanssa yhden edestakaisen matkan hinta olisi 167 €, ja koska matkoja tulee kaksi, kokonaiskustannus olisi noin 334 €. Mutta se tarkoittaisi kahta yli kymmenen tunnin ajorupeamaa, hyi saatana.

Vai jäisinkö kotiin?

Eri vaihtoehdoista helpoin, nopein ja edullisin poistuu siis maaliskuun lopussa, mikäli mikään mahti ei LVM:n ja VR:n sopimusta peru. Sen jälkeen edullisin ja nopein on vuokra-auto, mutta mukavin se ei missään tapauksessa ole. Junalla matkustaminen olisi nykyisestä lähes 50 % kalliimpaa ja 7 % hitaampaa, paitsi jos kakkosvaihtoehtokin on mahdoton, jolloin hintaa tulee 65 % lisää ja matka-aika pitenee 15 %. Lentämistä ei lapsikatraan kanssa edes kannata harkita. Että kiitti vaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.