Jo ensimmÀinen perje voi tappaa

10 minute read ‱

Se on tĂ€ytetty! Perkeet-lukuhaaste nimittĂ€in. Ylitarulimaisilla henkisillĂ€ voimillani sinnittelin lĂ€pi kolmentoista ennakkoluuloja herĂ€ttĂ€vĂ€n kirjan — ja kuin ihmeen kaupalla selvisin hengissĂ€ raportoimaan uroteostani. Kas tĂ€ssĂ€ arviot kaikista lukemistani perkeistĂ€.

Kokonaisuudessaan kyllÀ melkoisia tuuttauksia onnistuin valitsemaan, sillÀ tÀhdityksen keskiarvo 2,3 on jopa minulta poikkeuksellisen matala.

Ja seuraavaksi on kyllÀ pakko lukea jotain aivoja puhdistavaa hyvÀÀ kirjallisuutta.

1. Omassa hyllyssĂ€ pisimpÀÀn lojunut (tai muu yhtĂ€ luotaantyöntĂ€vĂ€) tiiliskivi — Leo Tolstoi: Sota ja rauha

⭐⭐⭐ Luin tĂ€mĂ€n Perkeet-haasteeseen, koska tĂ€mĂ€ on omassa hyllyssĂ€ pisimpÀÀn lojunut tiiliskivi. En ihan tarkkaan muista, milloin ostin neliosaisen Sodan ja rauhan kirppikseltĂ€, mutta joskus 1998–2001 se tapahtui. Nyt pÀÀstĂ€n sen vihdoin eteenpĂ€in.

Vaan mitĂ€hĂ€n tĂ€llaisen eeppisen luku-urakan jĂ€lkeen nyt sanoisi. Kirjassa on paljon ansiokasta — en ole varsinaisista historialĂ€hteistĂ€ ikinĂ€ lukenut mitÀÀn yksityiskohtaista Napoleonin sodista, joten siltĂ€ osin Sodan ja rauhan tarjoamat tiedot (sikĂ€li kuin ne ovat historiallisesti luotettavia) sodan kulusta ovat varsin antoisia — mutta sittenkin kirjassa on ihan tolkuttoman paljon ylipitkÀÀ ja tylsÀÀ tauhkaa. Tarinan kolme osaa ovat sotatapahtumat, VenĂ€jĂ€n aateliston naimakaupat ja yleisfilosofinen, paikoin suorastaan teoreettinen jaarittelu, ja monin paikoin osat on runnottu toistensa yhteyteen suorastaan vĂ€kinĂ€isen tuntuisesti.

Mutta sittenkin, tÀllaisessa eeppisessÀ 1800-luvun klassikkoromaanissa on melko pitkÀlti samanlaiset ainekset kuin esimerkiksi nykyaikaisessa eeppisessÀ fantasiakirjallisuudessa, toki sillÀ erotuksella, ettÀ fantasiamaailman sijaan tapahtuvat sijoittuvat historialliseen reaalimaailmaan. Paremmalla toimittamisella ja armottomalla tiivistÀmisellÀ tÀstÀ olisi voinut tulla jotakin.

Mutta joo, yli sadan sivun epilogi jÀtti suuhun vÀhÀn happamahkon jÀlkimaun. Sanotaanko, ettÀ tulipa luettua mutta enpÀ taida toistamiseen.

2. Kirja, josta ei muista, mistĂ€ se on omaan hyllyyn tullut — Margaret Atwood: The Handmaid’s Tale

⭐⭐⭐ 90-luvulla IB-lukion englanninkurssia varten suositeltiin hankkimaan tiettyjĂ€ romaaneja pokkareina, ja tĂ€mĂ€ oli yksi niistĂ€. Hankinkin tĂ€mĂ€n sitten omaan hyllyyni, mutta kĂ€vi niin, ettĂ€ en IB-englantia koskaan suorittanut, joten kirja jĂ€i lukematta. No, jossain vaiheessa olen karsinut kirjoja hyllystĂ€ enemmĂ€nkin, ja muistelisin luopuneeni tĂ€stĂ€kin. Mutta tĂ€mĂ€ nyt kuitenkin on meillĂ€ hyllyssĂ€ — mitĂ€ ihmettĂ€, minĂ€hĂ€n luovuin tĂ€stĂ€! Puolisoni sitten kertoi, ettĂ€ tĂ€mĂ€ kappale tuli meille erÀÀn ystĂ€vĂ€ni tyhjentĂ€essĂ€ kirjahyllyÀÀn. MinĂ€ siis tosiaan olinkin luopunut omastani joskus, mutta niin vain tĂ€mĂ€ löytyi hyllystĂ€ uudelleen. Ja koska tĂ€mĂ€n kappaleen historia oli minulle mysteeri, se sopi haastekohtaan hyvin.

Mutta niin, itse kirjasta sitten jokunen sana. NythÀn tÀtÀ kirjaa pidetÀÀn kovasti ajankohtaisena ensinnÀkin Yhdysvaltain poliittisen tilanteen ja toisekseen kirjasta vastikÀÀn tehdyn TV-sarjan takia. Olen siis ajan hermolla! Odotin paljon tiukempaa, armottomampaa ja rÀvÀkÀmpÀÀ meininkiÀ. Oikeasti kirjassa kuvattu maailma on hyvin hidas, hiljainen ja rauhallinen. Kaikki on hyvin sÀÀdeltyÀ, kaikista poikkeamista rangaistaan (paitsi niistÀ, joita ei huomata), juuri mitÀÀn ei tunnu tapahtuvan. On myös paljon puhuttu siitÀ, kuinka kirjassa naisilta puuttuu itsenÀisyys ja pÀÀtÀntÀvalta omaan kehoon, mutta sitÀ ei sanota, ettÀ samanlainen itsenÀisyys ja pÀÀtÀntÀvalta puuttuu myös suurimmalta osalta miehiÀ: kaikesta fyysisestÀ kosketuksesta voidaan rangaista, naisen lÀhelle pÀÀsevÀt vain korkeimmassa asemassa olevat miehet, ja hekin ovat riittÀvÀn korkeassa vaiheessa usein vasta siinÀ iÀssÀ, ettÀ ovat jo melkein seniilejÀ, ja silloinkin todelliset lihalliset ilot ovat sallittuja vain lainsuojattomissa piireissÀ ja virallisesti kopulaatiota saa kÀyttÀÀ vain hedelmöittÀmistarkoitukseen muiden nÀhden. Kaiken kaikkiaan siis hyvin tuskallinen maailma kaikille.

SinÀllÀÀn uskottavan oloisesti rakennettu kuvaus siitÀ, mihin ideologinen (tÀssÀ tapauksessa uskonnollinen) fundamentalismi voi viedÀ, ja kirjassa itsessÀÀnkin tehdÀÀn suora rinnastus oman aikansa Iraniin. Mutta sanotaan nyt ihan suoraan, ettÀ tÀllÀ hetkellÀ maailma ei tarvitse dystopioita. Nyt tarvitaan utopioita, nyt tarvitaan toivoa. Jotakin sellaista, mitÀ voidaan tavoitella, eikÀ pelkÀstÀÀn sellaista, mitÀ pitÀÀ vÀlttÀÀ. SiinÀ mielessÀ tÀmÀ kirja ei olekaan nyt kovin ajankohtainen, vaan tÀmÀn kirjan aika on jo mennyt, varoituksia olisi pitÀnyt kuunnella kymmenen, kaksikymmentÀ, kolmekymmentÀ vuotta sitten. Nyt katseet on suunnattava siihen, mitÀ tÀllaisen maailman jÀlkeen voidaan rakentaa.

3. Kirja, jonka nimi on todella hĂ€mmentĂ€vĂ€ — Mies Reenkola: Suvunjatkaminen aikamme kuvastimessa

⭐⭐⭐⭐ Mainittakoon heti alkuunsa, ettÀ tÀmÀn kirjan saamat tÀhdet ovat ns. hÀrötÀhtiÀ. Valitsin kirjan Perkeet-haasteen kohtaan kirja, jonka nimi on todella hÀmmentÀvÀ. SillÀ nimenomaan sekÀ kirjan ettÀ kirjailijan hÀmmentÀvÀn nimen vuoksi tÀmÀ laatuopus joskus taannoin (vajaa parikymmentÀ vuotta sitten) tuli kirpputorilta napattua omaan hyllyyn.

KyseessĂ€ on gynekologin kirjoittama kansantajuinen esitys ihmisen seksuaalisuudesta. Toinen maailmansota on pÀÀttynyt, Natsi-Saksa on kaatunut ja sitĂ€ myöten Mies Reenkolan mahdollisuudet jatkaa tutkimuksia puolalaisilla keskitysleireillĂ€ ovat lopullisesti kariutuneet. Suomessakin ihmiset muuttavat maalta kaupunkiin ja uudenlainen elĂ€mĂ€ntapa valtaa alaa
 Valistukselle on siis huutava tarve!

Noh, kirja on erittÀin hÀmmentÀvÀ myös muuten kuin nimensÀ osalta. Toisaalta lÀÀkÀri kirjoittaa asioista niitÀ mitenkÀÀn hÀpeilemÀttÀ ja suorastaan paheksuu uskonnollista moralismia, joka rajoittaa ihmisten seksuaalisuutta. Toisaalta kielikuvat ovat kaiken aikaa aivan kÀsittÀmÀttömÀn lennokkaita ja suorastaan vulgÀÀreja. TÀllaisesta sanailun taidosta olisi moni kaunokirjailijakin kateellinen. Mutta pohjavire on kaiken aikaa se, ettÀ seksuaalisuuden ainoana varsinaisena tarkoituksena on suvunjatkaminen. Seksuaalisuus ilman suvunjatkamistarkoitusta on pelkkÀÀ hengen rappiota, joka on syytÀ saada yhteiskunnasta karsittua. Ja onhan niitÀ kaiken maailman perversioitakin, mutta niistÀ ei oikeastaan tarvitse pahemmin vÀlittÀÀ, missÀÀn tapauksessa ei kannata tuomita vankilaan (paitsi jos nyt pederastiksi heittÀytyy) ja pahimmat psykopaatit on jÀrkevintÀ internoida mielisairaaloihin.

”MeillĂ€ ei ole mitÀÀn, mihin ankkuroida. Me huudamme taivaisiin ja me huudamme tuuliin kuin eksynyt karjalauma. Ja kilvan meidĂ€n kanssamme huutavat saksofonit.”

HÀmmentÀvÀÀ. Ihan saatanan hÀmmentÀvÀÀ.

4. Omasta nĂ€kökulmastasi kauas sijoittuva ideologinen kirja — Yrjö Luojola: Voimassa kasvaminen

⭐⭐ Valitsin tÀmÀn Perkeet-haasteeseen oikeastaan siksi, ettÀ piti tehdÀ taustatutkimusta tÀllaisen hengenmiehen elÀmÀstÀ kirjoittamista varten. Ohut lÀpyskÀ tÀynnÀ yksinkertaistettuja yleistyksiÀ kristittyjen jumalan armosta ja rakkaudesta ja kristityn elÀmÀÀn tÀmÀn jumalan taholta kohdistuvista odotuksista. Oikeastaan aika lailla sellaista tavaraa kuin odotinkin, joskaan ei lopulta kovin sakeaa.

5. Kirja, jonka Goodreads-arvosana on alle 3 (ja arvosteluja on vĂ€hintÀÀn 10) — M.G. Soikkeli: LĂ€pinĂ€kyvĂ€ kuolema

⭐⭐ Jokseenkin kankeasti kirjoitettu murhamysteeri, joka tuntui etenevÀn liikaa pikkiriikkisten deus ex machinojen avulla.

6. Kirja, jota joku on kehottanut vĂ€lttĂ€mÀÀn — John Tiffany, Jack Thorne & J.K. Rowling: Harry Potter and the Cursed Child — Parts One and Two

⭐⭐ No niin, syy sille, miksi luin koko Potter-sarjan tĂ€nĂ€ talvena (enkĂ€ joskus muulloin), oli kaikessa karuudessaan se, ettĂ€ tĂ€mĂ€ kirottu kakara oli itseoikeutettu valinta Perkeet-haasteen kohtaan 6. kirja, jota joku on kehottanut vĂ€lttĂ€mÀÀn — siksi monasti puolisoni on tuskissaan ulvonut muistaessaan tĂ€mĂ€n kirjan olemassaolon — eikĂ€ tĂ€tĂ€ tietenkÀÀn parannut lukea ilman hyvÀÀ kĂ€sitystĂ€ siitĂ€, mitĂ€ alkuperĂ€isessĂ€ sarjassa tapahtuu.

Minulla ei ole Pottereihin niin vahvaa tunnesidettÀ, ettÀ tÀmÀ kirottu kakara olisi aiheuttanut syvÀÀ jÀrkytystÀ, mutta voin siitÀ huolimatta todeta, ettÀ onhan tÀmÀ ihan luokattoman huono jatke erinomaiselle sarjalle. Okei, tÀmÀ on nÀytelmÀkÀssÀri, mutta vaikea silti kuvitella, ettÀ tÀllaisella replikoinnilla saisi mitÀÀn muuta kuin pökkelönÀyttelemistÀ lavalle. Ihan oikeasti, joka ikinen henkilö on tÀydellinen idiootti ja kaikki on vÀÀnnetty rautalangasta (missÀ on nÀyttelemiselle jÀtetty tila?). Harry, Hermione ja Ron ovat lukemattoman monien ihmisten nuoruuden sankareita, mutta tÀssÀ heistÀ on aivan armottomasti tehty vastenmielisiÀ ja kuvottavia juntteja. Miksi? EikÀ se uusi sukupolvi ole yhtÀÀn sen parempi. Muka neljÀtoistavuotiaita, more like neljÀvuotiaita.

Mutta niin, on tÀssÀ juonikin. TÀmÀ on kertomus siitÀ, kuinka vanhempien maine ja odotukset kasaavat paineita lasten harteille. TÀmÀ on kertomus pieleen menneestÀ isÀkapinasta. TÀmÀ on kertomus Voldemortia mahtavammasta Voldemortin tyttÀrestÀ, jota ei kyllÀ ole turhalla jÀrjellÀ pilattu. Vaan onpahan nÀistÀ aiheista kirjoitettu varmasti monta paljon parempaakin kirjaa.

7. Mökki- tai mietelausekirja — Hannu Tarmio: Ajatuksia elĂ€mĂ€stĂ€, onnesta ja vanhenemisesta

⭐⭐ Poimin tĂ€mĂ€n mietelausekirjan erÀÀstĂ€ kuolinpesĂ€stĂ€ varta vasten Perkeet-haastetta varten. Kirja lienee tarkoitettu yleispĂ€tevĂ€ksi vuosipĂ€ivĂ€lahjaksi ihmiselle, jota ei tunne kovin hyvin. SisĂ€ltökin on kokoelma yleispĂ€teviĂ€ lausahduksia alkaen ”mikĂ€ ei tapa, vahvistaa” -toteamuksesta, ja vĂ€lissĂ€ on silloin tĂ€llöin runoja. Onneksi tĂ€mĂ€n luki nopeasti.

8. Harlekiini tai muu kioskikirja — Emma Darcy: Myrsky vie, myrsky tuo

⭐ Olin ostamassa tÀtÀ divarista 50 sentillÀ, mutta koska oli muitakin kirjaostoksia, niin sain tÀmÀn kaupan pÀÀlle. SiinÀ varmaan kaikki oleellinen.

9. Omakustannekirja — Boris Hurtta & Tuomas Saloranta: Ne ammoiset

⭐⭐⭐ Lovecraftilaista kauhua voi usein kuvata tyhjentÀvÀsti fraasilla sama mut eri. TÀmÀ sopii etenkin Tuomas Salorannan novelliin. Boris Hurtan puskafarssissa imua on enemmÀn.

10. Alennuslaarista tai kirjaston poisto-/kierrĂ€tyslaarista löytynyt elĂ€mĂ€kerta — Pjotr Kropotkin: Vallankumousmiehen muistelmia

⭐⭐⭐⭐ KymmenettĂ€ perjettĂ€ varten luin nĂ€mĂ€ Kropotkinin (tai kuten tĂ€ssĂ€ vanhassa, vuonna 1910 julkaistussa kÀÀnnöksessa on kĂ€ytetty, Krapotkinin) muistelmat. Kirjan pÀÀtyminen omaan hyllyyni on tarina sinĂ€nsĂ€. Porvoon uusi kirjasto avattiin helmikuussa 2000, ja joulukuussa 1999 vanhassa kaupunginkirjastossa myytiin urakalla poistokirjoja 20 pennillĂ€ kappale. Poistohyllyyn oli haalittu kaikki mahdolliset varastonpohjat, jotta muutettavaa olisi vĂ€hemmĂ€n. NĂ€mĂ€ Kropotkinin muistelmat vetosivat minuun nimellÀÀn ja nuhjuisella ulkoasullaan — kirjan kannet ovat repeilleet ja selkĂ€mykset on ommeltu jotenkuten takaisin kiinni (teippiĂ€ ei kirjan korjauksen aikaan taidettu vielĂ€ tuntea). Sain siis tĂ€mĂ€n hienon kaksiosaisen teoksen itselleni 40 pennillĂ€.

Mutta se on ollut hyllyssĂ€ni lukematta tĂ€hĂ€n saakka — ja aivan suotta! Kirja nimittĂ€in on mitĂ€ mainiointa kerrontaa. Osansa viehĂ€tykseen on varmasti vanhalla kielellĂ€, joka on aina yhtĂ€ ihanaa (ja tĂ€ssĂ€ lukija pÀÀsee nautiskelemaan jopa metatasolla, sillĂ€ toteaahan Kropotkin erÀÀnkin kerran seuraavasti: ”Ranskalaisten kronikkojen vanhanaikuinen lauserakennus ja kielen sisĂ€llökkyys tuotti minulle suurta esteetistĂ€ nautintoa.”), mutta Kropotkinin tyyli noin muutenkin on kertoa asiat vilpittömĂ€n kiertelemĂ€ttĂ€ ja silti hyvĂ€ntuulinen kare suupielissĂ€. Kirja kertoo paljon enemmĂ€n elĂ€mĂ€stĂ€ VenĂ€jĂ€llĂ€ ja Euroopassa yleensĂ€ kuin nimenomaan Kropotkinin elĂ€mĂ€stĂ€. Samoista aiheista voi lukea paljon esimerkiksi Tolstoin romaaneista, mutta Kropotkinin muistelmista puuttuu kaikki se tarpeeton maalaisromantiikka ja ylĂ€luokkainen sentimentaalisuus, joka tekee Tolstoin kirjoista niin pitkĂ€veteisiĂ€. NiinpĂ€ esimerkiksi etenkin muistelmien ensimmĂ€inen nide on mitĂ€ verrattominta kaunokirjallisuutta. Kerronnan vetĂ€vyys hieman rapisee jĂ€lkimmĂ€isessĂ€ niteessĂ€, mutta aivan viimeisillĂ€ sivuilla ote taas jĂ€mĂ€köityy siihen malliin, ettĂ€ teoksen loppuun pÀÀstyÀÀn lukijan mieli on tyydyttynyt.

11. Televisiosarjaan perustuva kirja — Sari Luhtanen & Miikko Oikkonen: Nymfit 2 — Astarten solmu

⭐ Olipahan tuuttaus. Kaikkein hysteerisimmĂ€n epĂ€toivoisen itku-naurukohtauksen sai aikaan kohta, jossa kaksi satyyria perseraiskasi viinikaupan viattoman lĂ€hettipojan kuoliaaksi. Vain rankka tahdonvoima sai kahlaamaan kirjan loppuun asti. SillĂ€ keskenhĂ€n ei voinut jĂ€ttÀÀ — ken perkeisiin ryhtyy, se perkeet kestĂ€köön! TĂ€llĂ€ kertaa kyseessĂ€ oli siis TV-sarjaan perustuva kirja, ja luojan kiitos se on nyt ohi. Mutta 2,50 euroa tuli tĂ€hĂ€nkin sitten tuhlattua.

12. Ihmissuhdeopas, itsehoito-opas tai vĂ€hintÀÀn 30 vuotta vanha populaaripsykologian teos — Jarl Fahler: Hypnoosi. Katsaus sielunelĂ€mĂ€n arvoitukselliseen maailmaan

⭐⭐ Huh, selvisinpÀ. TÀllÀ kertaa kyseessÀ siis on vÀhintÀÀn 30 vuotta vanha populaaripsykologian teos.

Muistan hypnoosista puhutun paljon populaariviihteessÀ (eli sarjakuvissa) silloin, kun olin lapsi, mutta nykypÀivÀnÀ aihe tuntuu suhteellisen unohtuneelta. NiinpÀ minun on vaikea sanoa, mikÀ kaikki tÀssÀ kirjassa on ihan pÀtevÀÀ (joskin omalla tavallaan tietenkin vanhentunutta) tiedettÀ ja mikÀ pelkkÀÀ humpuukia. Juu siis tÀssÀ tarkastellaan kaiken lisÀksi myös esimerkiksi telepatiaa ihan vakavalla naamalla, ja lihavat ovat leppoisia koska maailmankirjallisuuden merkkiteoksissa niin sanotaan. Suhteellisen sakeaksi kÀyvÀÀ tekstiÀ, vaikka alkaakin yllÀttÀvÀn raikkaasti.

13. KÀÀnnöskirja, jonka kÀÀnnöksen tekijĂ€noikeudet ovat rauenneet — Friedrich Nietzsche: SĂ„lunda talade Zarathustra. En bok för alla och ingen

⭐ Totisesti, niinmuodoin tuuttasi Zarathustra! PerkeistÀ viimeinen ja vaikein oli tÀmÀ misogyynistÀ herramoraalia ylistÀvÀ yli-ihmisprofetia. Olisin voinut tÀmÀnkin kohdan suorittaa helpommin ja valita jonkin vanhan suomennoksen. Mutta ehei, liian helppoa! Albert Ericsson kÀÀnsi tÀmÀn filosofian klassikon ruotsiksi 1890-luvulla, ja jo vuonna 1903 hÀn kuoli. Sattumaako?

Mutta siis, vastenmielisten opetusten lisÀksi kirjasta teki erityisen raskaan lukea se, ettÀ tÀmÀ tosiaankin on kirjoitettu hyvin vanhahtavalla ja ylevÀllÀ ruotsilla. Monin paikoin minulla oli vaikeuksia ylipÀÀtÀÀn ymmÀrtÀÀ, mitÀ tietyt sanat tarkoittavat. SinÀnsÀ voi tietenkin pohtia, saisinko tÀstÀ klassikosta enemmÀn irti, jos lukisin tÀmÀn modernina suomennoksena, ja pitÀisinkö tÀtÀ yhtÀ tÀhteÀ parempana teoksena. Nyt tosiaan tuo yksi tÀhti kuvaa nimenomaan subjektiivista lukukokemusta. En muista, koska viimeksi olisin lukenut kirjaa, joka on nÀin kertakaikkisen unettava. Mutta niin hullu en ole, ettÀ tÀhÀn plÀjÀykseen toista kertaa kÀyttÀisin aikaani.

Mainittakoon muuten vielĂ€ sellainenkin nippelitieto, ettĂ€ hankin tĂ€mĂ€n kirjan itselleni joulukuussa 1999 samasta Porvoon kaupunginkirjaston tyhjennysmyynnistĂ€ kuin juuri tĂ€tĂ€ ennen lukemani kymppikohman kirjan Vallankumousmiehen muistelmia — yhtĂ€ huokeaan 20 pennin hintaan.