Julkaisemattomat julkaisut
Olen kirjoittanut lukuisia romaanikäsikirjoituksia, mutta vain kaksi niistä on löytänyt kustantajan. Erityisesti minua harmittaa, että neljä vuosina 2018–2022 kirjoittamaani velopunk-käsikirjoitusta ei ole koskaan tullut julkaistuksi. Niiden kirjoittamisesta alkaa olla jo sen verran aikaa, että maailma romaanien ympärillä on muuttunut vähän liikaakin, ja vaikka romaaneille löytyisikin kustantaja, ne pitäisi kirjoittaa melkeinpä kokonaan uusiksi. Suoraan sanoen en oikein jaksa ryhtyä sellaiseen, sillä jos romaanit eivät kaikkien näiden vuosien aikana ole kelvanneet yhdellekään kustantajalle, en pidä kovin todennäköisenä, että ne enää jatkossakaan kelpaisivat. Parempi vain antaa näiden olla ja siirtyä kohti uusia tarinoita.
Mutta en kuitenkaan halua, että tarinat menevät ihan hukkaan ja jäävät ilman lukijoita, sillä minun mielestäni ne ovat hyviä tarinoita. Joten olkaatten hyvät, ladatkaa itsellenne tästä luettavaa. Mutta muistakaa: Näitä käsikirjoituksia ei ole kustannustoimitettu eikä niiden taittoon ole panostettu, joten epäilemättä niiden laatu voisi olla parempikin.
Important
Käsikirjoitusten tekijänoikeudet ovat Taru Luojolalla. Kaikki oikeudet pidätetään. Käsikirjoitukset on tarkoitettu vain yksityishenkilöiden omaan käyttöön. Kaikki käsikirjoitusten jakelu näiden sivujen ulkopuolella on kielletty. Kaikki käsikirjoitusten kaupallinen jakelu on kielletty. Käsikirjoituksia ei saa syöttää minkäänlaiseen tekoäly- tai kielimalliin edes osittain. Käsikirjoitusten koneellinen kääntäminen muille kielille on kielletty.
(PS. Jos olet kustantaja ja haluat julkaista jonkin näistä käsikirjoituksista, ota yhteyttä!)
1. Kuka rakensi seitsenpinnaisen fitsin?
Kirjoitin tämän romaanin vuonna 2018 päätösosaksi sille Bataranam-trilogialle, johon kuuluvat julkaistut romaanit Ei kaikki pinnat kireällä ja Myöhempien aikojen liiketoimintamahdollisuuksia. Päätösosassa seikkaillaan 2070-luvun Bataranamissa.
Olen tarjonnut romaania yhteensä 20 kustantamoon vuosina 2020–2024. 12 kustantamoa hylkäsi käsikirjoituksen, 8 ei vaivautunut edes vastaamaan.
- Kuka rakensi seitsenpinnaisen fitsin? (pdf)
- Kuka rakensi seitsenpinnaisen fitsin? (epub)
- Kuka rakensi seitsenpinnaisen fitsin? (html)
2. Kädestä käteen, huulilta huulille
Bataranamiin sijoittuvassa Myöhempien aikojen liiketoimintamahdollisuuksia -romaanissa seikkailee ihastuttava naispari Maiara ja Eloísa. Mutta kuinka he oikein tapasivat? Tässä Bataranam-trilogiaa täydentävässä, vuodenvaihteessa 2021–22 kirjoitetussa romanttisessa pienoisromaanissa palataan aikaan muutama vuosi ennen toisen romaanin tapahtumia.
Olen osallistunut romaanilla kirjoituskilpailuun sekä tarjonnut sitä yhteensä 17 kustantamoon vuosina 2022–2024. 8 kustantamoa hylkäsi käsikirjoituksen, 9 ei vaivautunut edes vastaamaan.
- Kädestä käteen, huulilta huulille (pdf)
- Kädestä käteen, huulilta huulille (epub)
- Kädestä käteen, huulilta huulille (html)
3. Kasvot tuulilasissa
Tämän kauhuromaanin kirjoitin vuonna 2018 osallistuakseni kauhuromaanikilpailuun. Pääsin kilpailussa neljän parhaan joukkoon, mutta kilpailun järjestänyt kustantamo ei kuitenkaan ollut halukas julkaisemaan romaaniani. Sen jälkeen osallistuin romaanilla vielä toiseenkin kirjoituskilpailuun ja sittemmin tarjosin käsikirjoitusta yhteensä 17 kustantamoon vuosina 2023–2024. 13 kustantamoa hylkäsi käsikirjoituksen, neljä ei vaivautunut edes vastaamaan.
4. Kevyt polkea
Vuonna 2019 kirjoitin tämän nuorten liikennekulttuuria ja kouluväkivaltaa käsittelevän 12–15-vuotiaille suunnatun romaanikäsikirjoituksen osallistuakseni nuortenromaanikilpailuun. Menestystä ei kuitenkaan tullut. Myöhemmin osallistuin samalla käsikirjoituksella vielä kahteen eri kirjoituskilpailuun — menestyksettä. Olen myös tarjonnut käsikirjoitusta kymmeneen muuhun kustantamoon. Viisi kustantamoa hylkäsi käsikirjoituksen, neljä ei edes vaivautunut vastaamaan.
Mainittakoon muuten, että romaanin alkuperäisessä versiossa nuoriso ajeli kevytautoilla, joista oli juuri säädetty laki ja jotka olivat tulossa Suomen teille. Kevytautot eivät kuitenkaan toteutuneet (olikohan se joku EU-instanssi, joka sanoi, ettei niitä voi sallia), minkä jälkeen vaihdoin ajoneuvot koppimönkijöiksi.